HUBUNGAN INTELEGENSI DENGAN PERILAKU NERS TINGKAT II STIKES SANTA ELISABETH MEDAN

  • Imelda Derang STIKes Santa Elisabeth Medan
Keywords: Intelligence, Student Conduct

Abstract

Intelligence is the ability to apply the knowledge and experiences that have been gained into the effort tasks are challenging and flexible book. Behaviour is an action that involves aspects of affective, cognitive, and psychomotor. Goal: This study aims to determine the relationship between the behavior of student nurses intelligence level II STIKes Santa Elisabeth Medan. Method: This study uses correlation with cross sectional design. The study population was all students / i Ners Level II STIKes Santa Elisabeth Medan as 65. The samples used were 65 respondents, the sampling technique in this research is using purposive sampling. The instrument of this study using questionnaire and observation sheets by using product moment test person. Result: Intelligence students as many as 30 people (46.2%) classified as having an average level of intelligence. A total of 32 people (49.2%) classified as well-behaved students. Person product moment test results obtained p value = 0.172 where a significant level of p> 0.05 so that this value proves that the absence of a relationship between the behavior of student nurses intelligence level II STIKes Santa Elisabeth Medan. Conclusion: Recommended for institutions, motivating students in balancing the behavior and intelligence. 

References

Budiarto, E. (2001). BIOSTATISTIKA untuk kedokteran dan kesehatan masyarakat. Jakarta: EGC
Budi, S & Wijidyana. (2012). Korelasi Antara Kreativitas Belajar, Motivasi Belajar Dan Kemandirian Belajar Siswa Dengan Prestasi Belajar Di MAN I Wates Kabupaten Kulon Progo Tahun 2012. (Online). Insight Volume 10, (fpsi. Mercubuana-yogya.ac.id/wp-
content/upload/2012/06/7.pdf, diakses 1 Februari 2012). Firmanto, A. (2013). Kecerdasan, Kreatifitas, Task Commitment dan Jenis Kelamin sebagai prediktor prestasi hasil belajar siswa: Jurnal Sains dan Praktik Psikologi Fitriyah, L & Jauhar, M. (2014). Pengantar Psikologi Umum. Jakarta: Prestasi Pustaka Raya. Halgin, D.P & Whitbourne, S.K. (2012). Psikologi Abnormal: Perspektif Klinis Pada Gangguan Psikologis Ed. Ke 9. Terjemahan Aliya Tusya’ni, Dkk. Jakarta: Salemba Medika. Hardiono, B. T. (2008). Analisis Karateristik Sosial Ekonomi Dan Psikologi Serta Hubungannya Dengan Perilaku Belajar Dan Tingkat Kepuasan Mahasiswa Bekerja, (Online). (repository.ipb.ac.id/bitstream/handle/123456789/A08bth.pdf, diakses Maret 2008). Herlina, Dra. Dkk. (2007). PSIKODIAGNOSTIK IV Intelegensi: Diktat Kuliah Hidayat, D. R. (2009). Ilmu Perilaku Manusia: Pengantar Psikologi Untuk Tenaga Kesehatan. Jakarta: Trans Info Medika. Kumalasari, D. (2013). Hubungan Kecerdasan Adversity Dengan Prestasi Belajar Pada Siswa Kelas VIII. Skripsi Studi Bimbingan Dan Konseling, (Online), (eprints.uny.ac.id/15412/1/desi%20Kumalasari%2807104244075%29.pdf, diakses april 2013).
Kumolohadi, R & Suseno, M. N. (2012). Intelligenz Struktur Test Dan Standart Progressive Matrices: Dari konsep Inteligensi yang Berbeda Menghasilkan Tingkat Inteligensi yang Sama. Inovasi dan Kewirausahaan, vol 1: 79-85. Nevid, J; Rathus, S & Greene, B. (2003). Psikologi Abnormal Ed. Ke 5. Terjemahan jeanette Murad, Dkk. Jakarta: Erlangga. Notoatmodjo, Prof. Dr. (2007). Promosi Kesehatan dan Ilmu Perilaku. Jakarta: Rineka Cipta. Pieter, H. Z & Lubis, N. (2010). Pengantar Psikologi Dalam Keperawatan Ed. 1. Jakarta: Kencana Prenada Media Group. Raven, J; Raven, J C; Court, J H. (2000). Raven’s Standart Progressive Matrices (SPM) Update 2004. United States Of America: Pearson Setiadi (2007) . Konsep dan Penulisan Riset Keperawatan. Yogyakarta: Graha Ilmu Situmorang, D & Sipayung, F. (2012). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional dan kecerdasan Spiritual Terhadap Sikap Etis Mahasiswa Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Sumatera Utara. Jurnal Ekonomi Surna, I. N & Pandeirot, O. D. Psikologi Pendidikan 1. Jakarta: Erlangga. Wade, C & Tarris, C. (2007). Psikologi Ed.9. Terjemahan Padang Mursalin & Dinastuti. Jakarta: Erlangga.
Wijaya, A (2014). Hubungan Antara Tingkat Intelegensi Dengan Kepercayaan Diri Siswa Kelas X. Skripsi Studi Bimbingan Dan
Konsuling. (repository .unib.ac.id/8291/I,II,III,II-14-ade.fk.pdf). Wijayangningsih, Kartika S. (2014). Psikologi Keperawatan. Jakarta: Trans Info Media.
Published
2016-06-14
How to Cite
Derang, I. (2016). HUBUNGAN INTELEGENSI DENGAN PERILAKU NERS TINGKAT II STIKES SANTA ELISABETH MEDAN. Elisabeth Health Jurnal, 1(1), 21-30. https://doi.org/10.52317/ehj.v1i1.185